CELE I ZADANIA OŚRODKA
1. Celem Ośrodka jest zapewnienie wszystkim uczniom właściwych warunków edukacyjno-rewalidacyjnych, wychowawczych, zdrowotnych, materialnych oraz umożliwienie prawidłowego przebiegu procesu rozwoju i socjalizacji z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań.
2. Nauczanie i wychowanie w Ośrodku ma za zadanie przygotowanie wychowanków do życia w pełnej integracji ze społeczeństwem poprzez:
a. Realizację odpowiednich programów nauczania,
b. stosowanie specjalnych metod celem osiągnięcia możliwie wszechstronnego rozwoju wychowanków w dostępnym im zakresie,
c. przygotowanie do nauki zawodu,
d. zapewnienie wychowankom w dostępnym dla nich zakresie wiedzy o dziejach oraz kulturze narodu i ludzkości, o przyrodzie i życiu społeczno-kulturalnym,
e. umożliwienie wychowankom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania uczuć patriotycznych,
f. wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijania zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu,
g. rozbudzanie i utrwalanie poczucia obowiązku i dyscypliny społecznej, potrzeby poznawania mienia oraz środowiska naturalnego,
h. wyrabianie nawyków higienicznych i wpajania zasad przestrzegania higieny w życiu osobistym.
3. Do szczegółowych zadań Ośrodka należy:
a. zapewnienie realizacji programów nauczania dla szczególnych szkół, programu wychowawczego oraz programu profilaktyki oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych i rewalidacji indywidualnej,
b. wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku przez nauczyciela i specjalistów pracujących z uczniem będącą podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi,
c. udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,
d. integracja ze środowiskiem rówieśniczym,
e. przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym oraz udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy:
o rewalidacyjnej - poprzez zindywidualizowaną realizację programu nauczania oraz organizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjnych,
o rehabilitacyjnej - poprzez organizowanie zajęć rehabilitacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, zajęć z z wychowania fizycznego i innych,
o resocjalizacyjnej - poprzez wszechstronne oddziaływanie wychowawców, pedagoga i psychologa przy współdziałaniu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Sądem Rodzinnym i Policją,
o organizowaniem specjalistycznej pomocy zdrowotnej,
o stosowania indywidualnych zabiegów dydaktycznych (w odniesieniu do wychowanków mających dodatkowe problemy z opanowaniem podstawowej wiedzy) i wychowawczych (w odniesieniu do wychowanków przejawiających zaburzenia charakterologiczne),
o korekcja wad wymowy - dla uczniów z zaburzeniami i wadami mowy,
4. Baza noclegowa (internat) zapewnia każdemu wychowankowi:
a. stałe i osobne miejsce do odpoczynku, spania, przechowywania przedmiotów osobistego użytku,
b. możliwość spożywania posiłków w stołówce Ośrodka,
c. stała opieka wychowawców Ośrodka,
d. organizację pomocy w nauce, odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeby,
e. pomoc materialną określoną odrębnymi przepisami.
5. Powyższe cele i zadania Ośrodek realizuje w warunkach poszanowania godności osobistej wychowanków oraz wolności światopoglądowej, wyznaniowej. Nauczyciele i pracownicy respektują zasady wynikające z Konstytucji RP, Powszechnej Deklaracji praw człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka.